tiistai 13. joulukuuta 2016

Voimansiirron huolto ja korjaus osanäyttö

Voimansiirto
Vetoakselin stefan vaihto firman Toyota Yarikseen

Tämä työ aloitetaan ottamalla rengas ja napamutteri irti. Tämän jälkeen irroitetaan tukivarsi.
      

Sitten irroitetaan vetoakseli pyörästä. Tässä autossa se oli hyvin kiinni :D Jouduin käyttämään hyvin kovaäänistä ''päryä'' jolla sain vetoakselin pään irtoamaan, seuraavaksi köytin liinalla pyörän sivuun pois edestä jotta sain työskentelytilaa enemmän.
Seuraavaksi laitoin imeytysliinan ja öljyämpärin auton alle sillä vetoakselia irroittaessa vaihdelaatikkoöljyt valuvat pihalle.




Tämän jälkeen pistin akselin sivuun ja keskityin stefan vaihtamiseen. Siihen oli oma työkalunsa, koukun tapainen varsi jolle kukaan ei tiennyt oikeaa nimeä:D sillä sai nätisti stefan irti. Tästä vaiheesta valitettavasti ei ole kuvia. Kun vanha stefa saatiin pois, voitiin tutkia siitä vauriot ja varmistaa se vuotosyyksi. Uutta stefaa kiinni laitettaessa tasaisesti paikalleen tarvittiin isoa hylsyä ja vasaraa jolla naputeltiin tasaisesti. Lopuksi vielä katsottiin työntömitalla että onko se suurinpiirtein jokapuolelta samalla kohdalla.
Stefa on nyt siis paikallaan ja voidaan laittaa vetoakseli takaisin paikalleen. Tässsä täytyy olla tarkka, jotta akseli menee kohdalleen oikeille booreille, sitten varovainen napautus ja varmistus että akseli meni paikalleen.   Sitten voidaankin vapauttaa pyörä liinoilta ja laittaa akseli myös toisesta päästä paikoilleen, tukivarsi ja napamutteri kiinni. Napamutteriin täytyi hakata taltalla ja vasaralla lovi, jotta se pysyy varmasti kiinni eikä lähde löystymään. Rengas kiinni.
Seuraavaksi valutin loputkin vaihteistoöljyt pihalle tyhjennyspropusta. Tiivisteen vaihto ja proppu kiinni. Seuraavaksi täyttöproppu auki ja ja uudet laatikkoöljyt sisään. Tähän autoon öljyä meni lähemmäs kaksi litraa. Taas tiivisteen vaihto ja proppu kiinni.

    

Kun öljyt oli vaihdettu seuraavana oli 'koeajo', pakokaasuletku autoon kiinni ja autoa sen verran ylös että pystyi 'ajamaan' autoa nosturilla. Kävin kaikki vaihteet läpi muutamaan otteeseen, sitten sammutin auton ja nostin ylös. Varmistaakseni ettei stefa vuoda enää. Eikä vuotanut. Remontti oli siis onnistunut ja auto oli valmis.

    




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti