Mittaus tapahtuu liittämällä mittausjohtimet anturiin siten että se pysyy toiminnassa ja samalla pystyy mittaamaan signaalit. Tietokoneelta valittiin kohta ''Autot'' josta pystyi valitsemaan mitattavan kohteen, jonka jälkeen tietokone avasi sivun jossa kerrottiin kuinka johdotukset liitetään ja kuinka mittaus tapahtuu, sen ohessa löytyi myös esimerkkikäppyrät joista näki minkälaista käppyrän kuuluu mitattaessa olla.
ABS-anturin mittaus
ABS-anturi on induktiivinen, kaksinapainen anturi. Induktiiviseen anturiin induktoituu jännite kun hammaskehä leikkaa anturin magneettikentän. Toimintaa mitataan liittämällä mittausjohtimet ABS-anturin liittimiin oskilloskoopilta. Käppyrää tulee sen mykaan mitä renkaat pyörivät, tiheämpää pyöriessä lujempaa ja loivempaa kun renkaat pyörii hitaampaa.
Nokka-akselin asentotunnistimen signaalin mittaus
Skodassa Nokka-akselin asentotunnistin on Hall anturi. Hall-anturin toiminta perustuu
elektroneihin vaikuttavaan magneettiseen voimaan, joka aiheuttaa jännite-eron johtimen reunojen välille. Hall-anturin toiminta ei perustu induktioon, joten se pystyy havaitsemaan myös paikallaan pysyviä magneettikenttiä. Hall-anturin käppyrä eroaa siitä että se on kantikasta ja induktiivinen on terävämpää. Niiden ero on myös siinä että hall-anturi toimii sähkön avulla ja induktiivinen tuottaa itse sähkön magneettikentän avulla, niinkuin ylempänä mainittu. Oskilloskooppi liitetään taas y-haaroilla liittimeen ja mitataan. Näytölle piirtyy nokka-akselin hampaiden kuvio ja siitä voidaan päätellä nokka-akselin asento.
Sytytyslaitteiston ensiö- ja toisiojännitesignaalin mittaus
Mittauksessa käytimme Skodassa olevia yksikköpuolia. Sytytyspuolassa olevasta ensiökäämistä katkotaan virtaa jolloin ensiökäämi synnyttää jännite piikin. Jännite piikki ohjataan toisiokäämille, joka vahvistaa jännitepiikin vielä suuremmaksi jännitepiikiksi. Toisiokäämin synnyttämä suuri jännitepiikki ohjataan sytytystulpalle. Mittauksessa mittasimme virtapihdeillä puolan ensiökäämille menevää virtaa, puolan virtajohdosta (vihreä kuvaaja), jännitettä puolalta tulevasta signaali johdosta (sininen kuvaaja). Toisiokäämin jännitepiikkejä mittasimme puolan päälle asetettavalla yleistoisio adapterilla (punainen kuvaaja).
Ilmamassamittarin signaalin mittaus
Ilmamassamittarin tehtävänä on mitata kuinka paljon ilmaa moottori saa eri kierroksilla, jotta ilman sekaan osataan syöttää oikea määrä polttoainetta. Mitä enemmän kierroksia sitä enemmän ilmaa, videolta näkyy vaihtelut eri kierroksilla. Oskilloskoopilla mitattaessa nähdään jos auto saa esim. liian vähän ilmaa. Taas teimme liittimelle y-haarat ja liitimme oskilloskooppiin. Teimme tämän mittauksen E46 Bemariin, koska Skodassa ei ollut ilmamassamittaria.
Imusarjan painetunnistimen signaalin mittaus
Imusarjan painetunnistin eli MAP anturi kertoo moottorin ohjausyksikölle, minkä suuruinen paine imusarjassa kulloinkin vallitsee. Ilman lämpötilan, paineen ja moottorin pyörintänopeuden perusteella ohjausyksikkö laskee moottorin kuormitustilanteen, jonka perusteella polttoaineen suihkutusmäärää ja sytytysennakkoa säädetään.Tyhjäkäynnillä käppyrä on tasaista, mutta muuttuu kaasuttaessa, videossa muutos on aika heikosti havaittavissa, koska unohdimme muuttaa asetuksia.
Lambda-anturin signaalin mittaus
Mittasimme samaan aikaan ennen ja jälkeen katalysaattorin olevat lambda-anturit. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle. Mittauksessa mittasimme lambdalta tulevasta signaalijohdosta lambda-anturin signaalijännitettä. Kaasuttaessa signaali muuttuu tiheämmäksi. Etummaisen lambdn jännite vaihtelee 0.1V-0.9V välillä. (0.1V laihalla/ 0.9V rikkaalla).
Ryhmässämme oli tekemässä: Sarissa Tiihonen, Topi Patinen ja Minka Pekkala
Tehtävä oli toisaalta haastava ja laaja, mutta kun siihen perehtyi hyvin ennen tekemistä niin pärjäsi. Johdoitusten tekeminen tuntui vaikealta mutta loppupeleissä sekin oli helppo juttu. Opin käyttämään oskilloskooppia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti