tiistai 8. joulukuuta 2015

Voimansiirtotekniikka 2: Automaattivaihteistot

- Miten ns. perinteinen automaattivaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

Perinteisessä automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä öljyn välityksellä turbiinipyörälle, josta voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle.
 Perinteinen automaattivaihteisto koostuu momentinmuuntimesta, kahdesta planeettavaihteesta sekä monipuolisesta hydrauliikkapiiristä, mikä kytkee vaihteet päälle.



 
- Miten DSG-vaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

DSG-automaattivaihteisto on Volkswagen-konsernin käyttämä kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on sähköisesti ohjattu ja varustettu kahdella kytkin akselilla, toinen parittomille vaihteille ja toinen parillisille vaihteille. Ajo on melkein katkotonta koska seuraava vaihde on jo kytkettynä valmiiksi seuraavaa vaihtoa varten. DSG-vaihteistossa ei ole perinteistä momentinmuunninta.


- Miten CVT-vaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

Sen välityssuhde on  lähes portaattomasti muuttuva. Se mahdollistaa moottorin käytön ajotilanteen ja polttoainetalouden kannalta optimaalisella pyörintänopeudella. Välityssuhde muodostuu variaattorin avulla. 
Moottori ja vaihteisto ovat yhdistetty hydraulisella monilevykytkimellä tai momentinmuuntimella. Ajosuunnan vaihtaminen onnistuu planeettavaihteen avulla. Vaihteiston ohjaaminen toimii elektroniikan avulla ohjatun hydrauliikka-yksikön avulla ja tämän takia toiminta muistuttaa todella paljon ''perinteistä'' automaattivaihteistoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti