torstai 21. huhtikuuta 2016

Voimansiirtotekniikka 2: Nelivetojärjestelmät

-Miten nelivetoinen auto eroaa kaksivetoisesta voimansiirron osalta?

Nelivetoisessa autossa kaikki pyörät ovat vetäviä, toisin kuin kaksivetoisessa on vain kaksi vetävää pyörää joko etu- taikka takapäästä.


-Miksi nelivetoautossa on keskitasauspyörästö?

Koska se mahdollistaa jatkuvan nelivedon käytön aiheuttamatta vaihteistolle ylimääräisiä rasituksia ja turhaa renkaiden kulumista. Tarvittaessa tasauspyörästö voidaan lukita, jolloin molemmilla akseleilla on sama voima.


-Miten toimii Torsen-, visko-, Haldex- ja kiinteä keskilukko?

Torsen

Mikäli toisella akselilla olevat pyörät pyörivät nopeampaa kuin toisen, voima välittyy Torsenin avulla pitävälle akselille. Mikäli vetävä rengas alkaa sutia, torsenin avulla tasauspyörästö siirtää voiman pitäville renkaille.


Viskokytkin

Sen tehtävä on jakaa voimaa etu- ja takaakselin välillä. Viskokytkintä voidaan käyttää myös taka-akselin tasauspyörästössä huolehtimaan poikittaisesta voimantasauksesta.
Sen toiminta perustuu etu- ja taka-askselien välisen pyörimisnopeuden eroon ja öljyn sitkistymiseen. Normaaliajossa viskokytkin ei puutu toimintaan millään lailla, mutta tulee mukaan vasta akseleiden nopeuseron kasvaessa.



Haldex

Sillä on täysin sama toimintaperiaate kuin viskokytkimellä, mutta sitä ohjataan sähköisesti. Siinä oleva sähköpumppu kytkee lamellit yhteen. Sen voimajako on normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen (90/10).



-Miten nelivetoisen auton huolto eroaa kaksivetoisen huollosta?

Huolto on pääosin samanlainen, mutta nelivetoautoon vaihdetaan samalla myös perä- ja tasauspyörästön öljyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti