tiistai 8. joulukuuta 2015

voimansiirtotekniikka 2: Kaksoismassavauhtipyörä

-Miksi kaksoismassavauhtipyörää käytetään?


 Kaksiosaisen rakenteen vuoksi kampiakselista peräisin olevat vääntövärinät tasaantuvat tehokkaammin kuin tavanomaisella vauhtipyörällä. Tämän vuoksi sen etuja ovat esim. se että moottoria pystytään käyttämään suurilla vaihteilla pienemmillä kierroluvuilla ilman värähtelyjä joka on eduksi vaihteiston kestävyydelle, mikä on myös edullisempaa polttoaineen kulutuksen kannalta.


 

- Miten kaksoismassavauhtipyörä eroaa tavanomaisesta vauhtipyörästä?

Kaksoismassavauhtipyörä vioittuu kiinteää vauhtipyörää herkemmin, mutta kaksoismassavauhtipyörän kanssa kampiakselilta tuleva vääntömomentin värähtely vähenee ja sillä voidaan käyttää moottoria suuremmilla vaihteilla pienemmillä kierrosluvuilla, toisin kuin kiinteällä vauhtipyörällä värähtely lisääntyy ja joudutaan kättämään moottoria hiukan suuremmilla kierrosluvuilla.



- Miten viallinen kaksoismassavauhtipyörä "oireilee" ajossa?


Ensimmäinen ''oire'' on tyhjäkäynnillä kuuluva kolina, joka vaimenee kytkintä painaessa. Liikkeelle lähdettäessä hyytyy. Myös kytkimen luisto kertoo rikki menevästä kaksoismassavauhtipyörästä.



- Mitä tapahtuu, jos kaksoismassavauhtipyörän tilalle vaihtaa kiinteän vauhtipyörän?

Ajo muuttuu epätasaisemmaksi ja kampiakselilta tuleva vääntömomentin värähtely lisääntyy.



- Miten tarkistat kaksoismassavauhtipyörän kunnon, jos vaihteisto on irroitettu?

Siitä täytyy tarkastaa hammaskehä, jousitukset, välykset, kitkapinnat ja ulkoinen tarkastus, ettei värjäymiä ja merkkejä esim. ylikuumenemisesta yms.



- Miten kaksoismassavauhtipyörä asennetaan moottoriin?

Tässä tarvitsee ottaa huomioon valmistajan ohjeet kiinnitykseen, oikeanlaisilla pulteilla kampiakseliin.






Minka, Sarissa ja Santeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti