sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Sähkötekniikan perusteet 1: Tehtävä 2

Käynnistin

1. Nimeä käynnistimen pääosat.

Tasasähkömoottori
Solenoidi (siirtorele)
Käynnistinhammaspyörä ja siirtohaarukka


2. Kuinka käynnistin lähtee pyörimään?

-Virran ja mengetismin yhteistyöllä.

Virta-avainta kääntäessä käynnistysasentoon virtalukossa, solenoidin pito- ja vetokäämeille yhdistyy ''herätevirta''. Magneettikenttä vetää rautasydämen solenoidin sisään jousivoimaa vasten. Siirtohaarukka (joka on nivelöity rautasydämen toiseenpäähän) työntää käynnistyshammaspyörän vauhtipyörän hammaskehälle. Kun virta tulee solenoidille, solenoidin toisessa päässä sijaitseva kosketuslevy yhdistää akusta tulevan ja käynnistimen sisään menevän kaapelin, jolloin virta menee käynnistimen sisään.



Käynnistin 


3. Nimeä solenoidin tehtävät.

- Yhdistää akulta tulevan virran käynnistimen käämeille.
- muuttaa käynnistimen rattaat oikeaan asentoon jotta käynnistin toimii

Solenoidi

4. Etsi autodatasta jonkin auton käynnistysjärjestelmän kytkentäkaavio.

 Volkswagen Passat
Käynnistysjärjestelmän kytkentäkaavio



5. Kuinka paljon käynnistin ottaa akulta virtaa?












Riippuen käynnistimen koosta sekä moottorin koosta, jota se joutuu pyörittämään, n. 146-178A (vw)

6. Mittaa solenoidin käämit.

Pitokäämi: 2 ohmia
Vetokäämi  0.05 ohmia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti